PUBLICATIES

AANLEG ZONNEPARKEN MOET VEEL ZORGVULDIGER - 21 MAART 2020

In samenwerking met De Gelderlander werkte we drie maanden lang aan een productie over de aanleg van zonneparken in het verspreidingsgebied van De Gelderlander. We verzamelde data bij alle gemeenten, spraken met deskundigen, omwonenden, productenten en overheden. En wisten daardoor goed in kaart te brengen hoe het landschap gaat veranderen, wie daar van profiteert en wat er mis gaat bij de aanleg van honderden hectare aan zonneparken. We maakten een grote krantenproductie (waaronder de voorpagina), maakten online video-reportages met indrukwekkende droneshots, Instagramstories en online artikelen met interactieve kaarten en een uitleg animatie.

ANIMATIEREEKS CORONAVIRUS

Aan het begin van de coronacrisis constateerden we dat er op journalistieke redacties niet genoeg tijd en capaciteit was om extra context en uitleg te bieden bij alle nieuwsproducties rondom het coronavirus. Wij besloten die context te faciliteren via korte animatie video’s met uitleg over het coronavirus. We plaatsten de zogenoemde explainers op ons eigen youtube-kanaal  maar gaven alle nieuwsredacties de mogelijkheid de video’s gratis te gebruiken bij hun berichtgeving. Omroep Brabant, De Telegraaf en Omroep Gelderland maakten daar veel gebruik van. Daardoor zijn de explainers inmiddels al ruim een miljoen keer bekeken. 

ANIMATIE HOEKSE LIJN
17 JANUARI 2020

Samen met Vers Beton en de onderzoeksjournalisten van SPIT werkte Spot On Stories aan een verhaal over de Hoekse Lijn, die veel duurder uitviel dan ooit voorzien was. Spot On Stories zorgde voor visuele ondersteuning bij het verhaal via een animatie. Soms werkt het namelijk beter om taaie kost, zoals een berg cijfers, te vangen in een pakkende animatie. Zodat mensen op een laagdrempelige manier toch belangrijke inhoud meekrijgen die ze anders allicht hadden overgeslagen. In onze eigen producties gebruiken we deze vorm regelmatig. Maar we helpen ook andere media graag met het inzetten van innovatieve vertelvormen.

 

BOER MET KIESPIJN

27 DECEMBER 2020

 Boeren, we hebben ze nog nooit zoveel gezien als de afgelopen maanden. In de kranten, op tv, op de weg. Telkens gaat het over de regels, de cijfers, de politieke beslissingen. Maar wat zijn de verhalen achter onze berichten? Wat betekent deze enorme ontwikkeling nu echt voor onze provincie? Spot On Stories laat dat een half jaar lang zien via het grote multimediale project: Boer met Kiespijn. Op vernieuwende manieren geven we je een inkijkje in het leven van de boeren en brengen we de gevolgen van de stikstofcrisis in kaart. Letterlijk. Onderdeel van het project zijn twaalf filmische portretten van betrokkenen, een interactieve kaart waarop mensen de situatie op gemeenteniveau kunnen bekijken, een meldpunt voor boeren, een VR-productie en een Serious game. 

Play Video

'WIJ ZIJN MODERNE KRUISVAARDERS'

2 JANUARI 2020

Terwijl de kerken leeglopen en het katholieke geloof in Nederland op sterven na dood lijkt te zijn, stelt een groepje jonge, ultraconservatieve katholieken in het zuiden van het land zich behoudender en agressiever op dan ooit. Ze noemen zich de Sint Michaël Brigade.

Maandenlang verdiepte een van onze journalisten, Mattijs Smit, zich in deze groepering. Hij sprak met leden, kerkgenootschappen en allerlei andere betrokkenen. Hij schreef in de Nieuwe Revu een longraad over zijn onderzoek. En werkt nu nog steeds aan vervolgverhalen.

Lees hier het hele verhaal:

https://revu.nl/artikel/63605/wij-zijn-de-nieuwe-kruisvaarders 

DE SPOTCAST
SINDS OKTOBER 2019

Sinds oktober 2019 maakt Spot On Stories om de maand een podcast over onderzoeksjournalistiek (De Spotcast), waarin we luisteraars een kijkje achter de schermen bij Spot On Stories geven. We delen onze successen, maar zeker ook onze mislukkingen. We laten zien hoe we onderzoek doen en hoe we vervolgens een impactstrategie uitstippelen. Regelmatig zetten we experimentele vertelvormen in om onze doelen te bereiken. De resultaten van die experimenten delen we via de Spotcast. Zo hopen we dat andere journalisten ook iets kunnen leren van onze probeersels. En dat we samen de onderzoeksjournalistiek sterker en aantrekkelijker kunnen maken.

Woonwagenkampen voorpagina's

HET KAMP RUKT OP
8 JUNI 2019

Maandenlang woonwagenkampen afstruinen en gemeenten bevragen ging aan deze productie vooraf.  Drie keer op de voorpagina. Het eerste Spot On Stories onderzoek bij het Brabants Dagblad, BNdeStem en het Eindhovens Dagblad.

 

Maar net zo belangrijk als die voorpagina’s: nadenken over allerlei andere manieren om publiek (online) te bereiken met onderzoeksverhalen. Een kleine greep uit hoe we dat deze keer deden:
– Het verhaal in 8 Instagram stories (Check het hoogtepunt ‘Woonwagenkampen’ bij
https://lnkd.in/d7mum4p), met info over het onderzoek in polls, quizzen en korte teksten.
– Korte videoportretten van woonwagenbewoners, waarbij we met uitklapbare Newschain-blokken ook informatie geven over het onderzoek (
https://lnkd.in/dbdTc2T) – Een interactieve kaart waarop je kunt zien wat er in jouw gemeente verandert (https://lnkd.in/dxkWyYb) – Een uitleganimatie van 1 minuut waarin we je bijpraten over de regels rond woonwagenkampen (https://lnkd.in/d6rsMBy)